tiistai 13. marraskuuta 2018

Hauska pointti aikatauluista

Eräs tarkkasilmäinen lukija kyseli, miten blogikirjoitukseni ilmestyvät yleensä mitä ihmeellisimpiin aikoihin aamuyöstä. Hyvä huomio! :D Tämä ei todellakaan johdu siitä, että kirjoittaisin työjuttuja yöaikaan (pois se minusta!), vaan kirjoitan usein monia postauksia kerrallaan ja ajastan ne ilmestymään n. viikon välein. Hassut kellonajat johtuvat siitä, ettemme vielä ole päässeet ajastustoiminnon kanssa ihan samalle aikavyöhykkeelle! :D


Todella hyvä pointti siis ja yritän jatkossa muistaa ajastaa postaukset ilmestymään vähemmän hämmentäviin aikoihin :) Ettette vaan luule, että yömyöhäänkin kuuluu tehdä töitä ;)


Rentoiluun tähtäävin terveisin
Lukion psykologi Milla Maaria Kansanoja

Kuva: Pixabay.com


maanantai 12. marraskuuta 2018

Vinkkejä koeviikkoon: mitä kannattaa lukea ja missä järjestyksessä?

Kuva: Pixabay.com


  • Aloita kokeeseen lukeminen silmäilemällä sisällysluettelosta koealueen otsikot läpi, jotta saat kokonaiskuvan siitä, mitä aiheita koealue pitää sisällään. Muistele, mitä asioita sinulla tulee näistä otsikoista mieleen.
  • Kun aloitat varsinaisen lukemisen, käy koealue läpi kappale kerrallaan. Lue ensin otsikko, väliotsikot sekä kuvat, kaaviot ja kuvatekstit. Näiden avulla saat jo hyvän käsityksen siitä, mitä asioita kappale käsittelee.
  • Katso sitten, onko tekstissä tummennettuja termejä. Varmista, että tunnet termit. Esimerkiksi kirjan oma termilista, google, wikipedia ja kaverit ovat korvaamaton apu vieraiden käsitteiden opettelussa. Voit tehdä itsellesi listan termeistä selityksineen, ennen kuin ryhdyt lukemaan koko kappaletta ajatuksella läpi. Näin pystyt lukiessasi keskittymään huomattavasti paremmin kokonaisuuteen, kun sinun ei enää kesken lukemisen tarvitse alkaa etsiä selityksiä vieraille käsitteille.
  • Katso läpi myös muistiinpanosi kyseisestä kappaleesta.
  • Vasta sitten lue kappale läpi. Kiinnitä erityisesti huomiota vaikeaksi kokemiisi kohtiin. Jos jokin asia jää epäselväksi; googlaa! Monesti sitä kautta saattaa löytyä sama asia hieman eri sanoin kerrottuna, mikä voi auttaa ymmärtämään, mistä on kyse. Myös kaverille voi kilauttaa ja kysyä neuvoa!
  • Tauota lukemistasi! Tauot ovat tehokkaan oppimisen edellytys! Lue esimerkiksi yksi kappale tai ajallisesti n. 45-60 minuuttia kerrallaan, jonka jälkeen pidä tauko (esim. n. 10-15 min). Tauon jälkeen kertaa aiemmin lukemasi lyhyesti ja palaa epäselviin kohtiin, ennen kuin jatkat seuraavaan aiheeseen.
  • Kun koko koealue on luettu, palaa sisällysluettelosivulle ja käy otsikot uudestaan läpi. Mitä näistä aiheista nyt osaat? Hyvä tapa kerrata koealue on käydä kaikki otsikot, väliotsikot, kuvat ja kaaviot sekä kuvatekstit läpi + omat muistiinpanosi.
  • Varaa myös koeviikolla riittävästi aikaa lepäämiseen ja muuhun kuin opiskeluun! Esimerkiksi kevyt liikunta on oivaa vastapainoa opiskelulle ja itseasiassa tehostaa kokeisiin lukuasikin. Valitse itsellesi selvästi aika, jolloin opiskelet ja se aika, jolloin lepäät ja teet muita asioita. Muuten sinulla voi helposti olla koko ajan sellainen olo, että 'pitäisi lukea'. Koko aikaa ei tarvitse lukea!! Muista syödä riittävästi, sillä opiskelu kuluttaa paljon energiaa.
  • Nuku riittävästi! Uni on oppimisen edellytys eli ethän lue koko yötä ja jätä yöunia väliin! Jos uni ei tule, lepäily on toiseksi paras juttu ja sille tulee varata riittävästi aikaa :)
Järvenpään lukion psykologi
Milla Maaria Kansanoja

maanantai 5. marraskuuta 2018

Linkki-vinkki LUKI-vaikeudesta

Heippa! Luki-vaikeus on melkoisen yleinen vaiva ja se herkästi korostuu lukiossa, sillä luettavaa materiaalia on yhtäkkiä PALJON!


Tässä Youtuben linkkivinkki kaikille teille, jotka haluatte ideoita ja tietoa luki-vaikeuteen liittyen!



Mukavaa viikkoa kaikille! :)

Terveisin lukion psykologi
Milla Maaria Kansanoja

maanantai 29. lokakuuta 2018

Mikään ei muutu, jos et ole valmis muuttamaan mitään

Kuva: Pixabay.com


Törmään usein ihmisiin, jotka käyttävät paljon aikaa kertoen siitä, mikä heidän elämässään on vialla. Mikä mättää koulussa, kotona ja vapaa-ajalla. Kuinka nukkumaan ei saa mentyä aiemmin, kuinka läksyjä ei saa tehtyä koulun jälkeen, vaikka haluaisi. Kuinka kännykkää näplätessä vierähtää taas pari tuntia, vaikka oikeasti olisi halunnut mennä lenkille. Kun sitten ehdotan heille jotakin uutta, pientä muutosta, esimerkiksi aikaisempaa nukkumaanmenoa kännykkäsurffailun sijaan, vastaus kuuluu, että "eiiiii tässä nyt mitään. Tällastahan tämä on", ja vähättelevä naurahdus perään. Nämä ovat usein niitä ihmisiä, jotka eivät kenties koskaan päädy psykologin vastaanotolle ja saattavatkin elää vuosikausia samassa "pitäisi, haluisin"-kuplassa minkään muuttumatta.

Jos tunnistat kuvauksesta itsesi, haluaisin antaa sinulle vähän ajateltavaa.
Älä vähättele tyytymättömyyttäsi, etenkään, jos se on jatkunut jo pitkään.

Mikään ei muutu, jos et ole valmis muuttamaan mitään.

Sen sijaan pienelläkin muutoksella voi olla suuret vaikutukset. Yksi pieni muutos saattaa aiheuttaa lumipalloefektin, ja kuka tietää, mihin kaikkeen hyvään se voi johtaa! Muutos on aina mahdollisuus.

Jos siis olet tyytymätön, mieti, mitä voisit muuttaa.

Mikä olisi sellainen, vaikka hyvin pieni, muutos, johon olisit valmis ryhtymään jo tänään?

Terveisin Järvenpään lukion psykologi
Milla Maaria Kansanoja

maanantai 22. lokakuuta 2018

Pieniä vinkkejä arkeen



Kuva: Pixabay.com


Millaisessa ympäristössä vietät suurimman osan aikaasi?
Ympäristöllämme on iso merkitys omaan hyvinvointiimme. Joihinkin ympäristöihin ja asioihin emme juuri voi vaikuttaa, mutta yleensä omaan kotiimme ja huoneeseemme voimme. Onko huoneesi viihtyisä ja sinun näköisesi? Onko siellä mukava olla? Onko sinulla paikka, jossa tehdä koulutehtäviä ja paikka, missä levätä? Ovatko ne paikat viihtyisiä? Jos ei, mitä voisit muuttaa? Miten voisit tehdä sängystäsi kutsuvan unia ajatellen ja miten voisit tehdä opiskelupaikastasi tai välineistäsi inspiroivat? Mieti sellaisia värejä ja asioita, jotka voisivat tehdä olostasi mukavamman. Pienilläkin muutoksilla voi olla yllättävän isoja vaikutuksia viihtyvyyteemme ja siten hyvinvointiimme ja jopa aikaansaamiseen!


Pienenä bonusvinkkinä, että esimerkiksi kokeisiin luku käy paljon mukavammin, kun viihtyisän opiskelutilan lisäksi samalla napostelee jotakin herkullista ;)


Järvenpään lukion psykologi
Milla Maaria Kansanoja

perjantai 12. lokakuuta 2018

SYYSLOMA!

Kuva: Pixabay.com
Se on kuulkaas syksy edennyt siihen pisteeseen, että tänään alkaa syysloma! Loman tärkein tehtävä on tuoda tauko arkiseen puurtamiseen ja antaa aikaa ja mahdollisuus rentoutua ja ladata akkuja. Siispä lämmin suositukseni on, että levätkää, syökää herkkuja, nähkää kavereita ja rentoutukaa! Tehkää kaikkea sellaista, mistä tulee hyvä mieli! Nyt on jopa velvollisuus jättää koulutyöt ja muut stressinaiheet viikon ajaksi taka-alalle ja keskittyä vain kaikkeen mukavaan.


Rentouttavaa ja mukavaa lomaa kaikille!


Terveisin Järvenpään lukion psykologi
Milla Maaria Kansanoja

maanantai 8. lokakuuta 2018

Tehokkuusansa

Kuva: Pixabay




Koulu- ja työkulttuuri on nykyään hyvin vaativa ja tehokkuutta painottava. Sanoisin jopa, että tehokkuuteen painostava. Koko ajan pitäisi painaa täysillä tai vähintäänkin näyttää siltä, että painaa täysillä. Kokeisiinlukuaikoja vertaillaan tunneissa ja vapaa-aikaa ei saa olla. Stressistä on tullut ihannoitu asia ja kiireestä perusolotila.








Arvatkaapa vain, millaisia inhonväristyksiä kaikki tämä aiheuttaa psykologissa?! :D





Aina ei tarvitse painaa täysillä. Päin vastoin. Tutkimustieto osoittaa, että tauot, lepääminen, liikunta, ulkoilu jne. parantavat tehokkuuttamme ja kykyämme oppia. Siispä jaksota kokeisiin ja kirjoituksiin lukeminen niin, että pidät riittävästi taukoja. Lähde välissä kävelylle ja vietä välillä täysin vapaapäiviä. Panosta nukkumiseen ja syö hyvin. Kaikki tämä edistää oppimistasi ja auttaa sinua sisäistämään opiskeltavat asiat paremmin. Ennen kaikkea sopivalla levon määrällä jaksat selvitä paitsi opinnoista, myös myöhemmin työelämästä ja noh, ylipäänsä elämästä!


Järvenpään lukion psykologi
Milla Maaria Kansanoja